Huidpraktijk Nieuwkoop rode huid
Permanente roodheid in het gezicht wordt vaak gezien als onderdeel van vaatafwijkingen, een ontstekingsreactie of overmatige blootstelling aan de zon. Sommige mensen hebben van nature een gevoelige huid die snel rood is. Roodheid komt meestal voor in het gezicht. Als roodheid continu aanwezig is en steeds opvallender wordt, kan roodheid in het gezicht ook als storend worden ervaren.

Er zijn verschillende soorten roodheden in de huid.

Roodheid door vaatafwijkingen:
  • Couperose: een fijn netwerk van verwijde rode bloedvaatjes in het gezicht, meestal op de wangen, neus en kin.
  • Spider Naevus: een goedaardige uitstulping van een bloedvaatje, ook wel ‘spinnenkopje’ genoemd.
  • Diffuse roodheid: een blijvende, eventueel vlekkerige roodheid van de huid, meestal rond de wangen en neus en de zijkanten van de hals.
  • Wijnvlek: een aangeboren rode vlek in de huid veroorzaakt door verwijde bloedvaatjes in de huid. Ook zijn er méér bloedvaatjes in de huid aanwezig.
  • Kersenwratjes: kleine verwijding van de bloedvaatjes op het lichaam, zichtbaar als kleine verheven rode bultjes of rode stipjes.
Roodheid door een ontstekingsreactie:
  • Rosacea: een ontstekingsaandoening van de huid, die zich tot verschillende stadia kan ontwikkelen. Meestal begint rosacea met diffuse roodheid door vaatverwijding en kleine gesprongen bloedvaatjes op de wangen en neus. Later kan dit gebied uitbreiden, ontsteken en de huidstructuur grover worden.
  • Postinflammatoir erytheem: de rode vlekjes die nog zichtbaar zijn nadat puistjes zijn weggetrokken.
  • Allergische reactie of overgevoeligheid: rode vlekken en zwelling door contact met irriterende stoffen of contact met allergenen
  • Eczeem of psoriasis: roodheid als onderdeel van een onderliggende huidziekte.
Roodheid door zon:
  • Poikiloderma van Civatte: een rode, roestbruine verkleuring van de zijkanten van de hals of decolleté, ook wel ‘zonnehals’ genoemd.
  • Zonverbranding: roodheid door een overmatige blootstelling aan UV-straling.

“Bezoek ook onze webshop…”

Stel een vraag of maak gelijk een afspraak voor een GRATIS adviesgesprek.

Telefoon: 085-0604843
Whatsapp085-0604843
(klik om een bericht te sturen)
Email: team@huidpraktijk.nl
Aangesloten bij: NVH, BIG, Laserveiligheid, Kwaliteitsregister Paramedici.